Ondergronds laden

Schaalbaar, overzichtelijk maar bovenal veilig

Ondergronds laden

Een collectieve aanpak is essentieel

Ondergrondse laadinfrastructuur biedt een innovatieve en ruimtebesparende oplossing voor het opladen van elektrische voertuigen, vooral in stedelijke gebieden waar ruimte schaars is. Door laadtechnologie ondergronds te integreren, blijven straten vrij van extra apparatuur en ontstaat er een schoner en overzichtelijker straatbeeld. Deze infrastructuur is ideaal voor ondergrondse parkeergarages, wooncomplexen en grote bedrijventerreinen, waar meerdere laadpunten efficiënt kunnen worden geplaatst zonder de esthetiek van de omgeving te verstoren.

Ondergrondse systemen maken gebruik van slimme technologieën zoals dynamische load-balancing en energieopslag om piekbelastingen op het elektriciteitsnet te voorkomen. Ze kunnen ook worden geïntegreerd met zonnepanelen en andere duurzame energiebronnen, wat bijdraagt aan een groenere energievoorziening. Daarnaast biedt deze infrastructuur bescherming tegen weersinvloeden, waardoor de levensduur van het systeem wordt verlengd.

Met ondergrondse laadinfrastructuur combineert u toekomstbestendige laadoplossingen met optimale ruimtebenutting, wat zorgt voor een duurzame en moderne mobiliteitsomgeving.
Ondergronds laden

Schaalbaal, overzichtelijk maar bovenal veilig

Volgens de UVS (Unie van Syndici) is het noodzakelijk om, eerst en vooral, het elektrisch laden voor iedereen mogelijk te maken in appartementsgebouwen. D.w.z. het gebouw voor te bereiden zodat iedereen die het wil, of iedereen die vroeg of laat een elektrische auto zal aanschaffen, op een veilige en correcte manier zijn auto elektrisch kan laden. Een collectieve voorbereiding van het gebouw (afzonderlijke meter) is dus onontbeerlijk en biedt meerdere voordelen.

Load-balancing

Wordt er binnen de VME een toename van e-rijders verwacht? Dan is het verstandig te kiezen voor een laadoplossing die de beschikbare stroom efficiënt verdeelt via load balancing en een energiemanagementsysteem. Het aantal laadpunten dat op een netaansluiting kan worden aangesloten, wordt bepaald door de sterkte van de aansluiting en het totale energieverbruik. Met een energiemanagementsysteem wordt de beschikbare stroom slim verdeeld over voertuigen die gelijktijdig willen opladen, waardoor de capaciteit van de netaansluiting optimaal wordt benut. Als de capaciteit toch onvoldoende blijkt, kan de netaansluiting eventueel worden verzwaard.

Kostenbesparing

Omdat de complexiteit wordt verminderd bij een gemeenschappelijke infrastructuur, ten opzichte van vele verschillende laadstations op eigen teller, zal er op een veel efficiëntere manier geïnstalleerd worden. Bewoners hoeven hun huisinstallatie ook niet niet individueel aan te passen of te herkeuren, en het organiseren van laadmogelijkheden voor bezoekers wordt eenvoudiger. Bovendien kan de beschikbare netcapaciteit beter worden beheerd en gecontroleerd door de netbeheerder, wat bijdraagt aan een efficiënter en toekomstbestendig energiebeheer binnen de VME.

Financiering

De financiering van de gemeenschappelijke basisinstallatie zal worden gedragen door de eigenaren van de parkings  zich neemt. Deze kost wordt verdeeld onder de mede-eigenaars volgens een afgesproken verdeelsleutel. Deze aanpak zorgt voor een collectieve investering in een toekomstbestendige infrastructuur, waarbij iedereen binnen de VME profiteert van een optimale laadcapaciteit en een efficiënt energiebeheer.

Risicoanalyse

Indien nodig zal er een risicoanalyse worden uitgevoerd. Hierin wordt vooral gekeken naar:
• Ventilatie
• Waterinfiltratie en vochtproblemen
• IP-classificatie infrastructuur
• Toegang tot parking
• Noodknop
• Schaalbaarheid infrastructuur
• ....

Brandveiligheid

Dankzij de ingebouwde overbelastingsbeveiliging in haar laadstations zorgt Go-Blue voor de integriteit van het elektrische systeem en beschermt tegen mogelijke risico's, zodat gebruikers met een gerust hart kunnen laden.
Omgevingsvergunning sinds 1 januari 2025

Nieuwbouw

Parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen:
laadinfrastructuur verplicht voor elke parkeerplaats

Ingrijpende renovatie

Parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen:
laadinfrastructuur verplicht voor elke parkeerplaats

Parkings

Parking met meer dan 10 parkeerplaatsen: minstens 2 oplaadpunten én laadinfrastructuur voor 1 op 4 parkeerplaatsen
Vanaf 1 januari 2025: Parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen: minstens 2 oplaadpunten
Laadinfrastructuur is de infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken. Dit moet in brede zin worden opgevat, met inbegrip van aan de muur bevestigde kabelbuizen.

Bekabeling zelf is dus niet verplicht, noch de installatie van een oplaadpunt. Er moet enkel aan de minimumvereiste voldaan zijn dat er goten of wachtbuizen aanwezig zijn die bekabeling voor de installatie van een oplaadpunt op een later stadium mogelijk maken zonder dat er ingrijpende breek- of graafwerken nodig zijn.

U woont in een appartement en beschikt over een parking boven- of ondergronds.

Laadpalen al verplicht sinds 11 maart 2021 met een update vanaf januari 2025.

Sinds 11 maart 2021 gelden nieuwe verplichtingen in Vlaanderen voor nieuwbouw of ingrijpende renovatieprojecten. Wie een omgevingsvergunning aanvraagt dient voorbereidende werken te treffen om laadinfrastructuur mogelijk te maken. (bron: Fluvius)

1.1 Scenario 1 – Je laadt je wagen zelf op achter je privéaansluiting

In dit geval heb je een elektrische verbinding nodig tussen je oplaadpunt (of stopcontact) en je elektriciteitsmeter. Liggen die elektriciteitskabels er nog niet, dan mag je die als eigenaar van de parkeerplaats op eigen kosten aanbrengen. Voorwaarde is wel dat de kabels alleen door de gemeenschappelijke delen, of de eigen privatieven, mogen lopen. Hier is art. 3.82 B.W. van toepassing (art. 577-2, §10 Oud B.W.).

Je moet dit vooraf melden aan de mede-eigenaars/syndicus. Verder kies je alles zelf: of je laadt via een stopcontact of via een oplaadpunt, het merk en het type van het oplaadpunt.

1.2 Scenario 2 – Je laadt op in groep, in overleg met de mede-eigenaars (collectief)

Hierbij liggen alle oplaadpunten achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd. Dit scenario vereist goede afspraken met de mede-eigenaars.

Wat zegt Fluvius?

Een collectieve aanpak is essentieel

Voor de bouw van nieuwe residentiële gebouwen met minstens twee parkeerplaatsen of de renovatie van oudere appartementsgebouwen met minstens tien parkeerplaatsen gelden nieuwe verplichtingen op het gebied van laadpunten.

Woon je in een appartementsgebouw en wil je je auto thuis opladen? Dat kan door parkeerplaatsen van laadinfrastructuur te voorzien. Hou hierbij rekening met de wetgeving i.v.m. de mede-eigendom. In het bijzonder de procedure beschreven in artikel 577-2, §9 en §10 uit het Burgerlijk Wetboek.
Twee scenario's voor laadinfrastructuur zijn mogelijk:

1. U laadt op in groep via een collectieve aanpak (dit is de aanpak van Go-Blue)
Hierbij liggen alle oplaadpunten achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd. In samenspraak met Fluvius (die leveren het gemeenschappelijk vermogen) reserveert u als gemeenschap een specifiek vermogen voor deze groep laadpunten.

2. U laadt je wagen zelf op achter je privéaansluiting
In dit geval heeft u een elektrische verbinding nodig tussen uw oplaadpunt (of stopcontact) en uw elektriciteitsmeter. Liggen die elektriciteitskabels er nog niet, dan mogen de kabels alleen in de gemeenschappelijke delen lopen en zijn de kosten voor de eigenaar die de laadinfrastructuur wil aanleggen.
Verschil tussen een eigen installatie en een collectieve installatie

Waar ligt nu het verschil , dus achter de persoonlijke teller, collectieve installatie tussen een eigen installatie, dus achter de persoonlijke teller, en een collectieve installatie, achter een gemeenschappelijke teller?

U wenst een laadstation achter uw eigen teller te plaatsen?
Uw parking ligt 15 meter van de teller verwijderd.
Uw parking ligt 50 meter van de teller verwijderd.
  • U kunt enkel monofasig aan 16A laden - 3,7kW (zie Fluvius)
  • 15 meter XGB 5G6 kabel - halogeen vrij
  • PVC-buis voor kabel
  • RCD-B differentieel verplicht volgens AREI
  • Zekering
  • Huishoudelijke keuring
  • Klein materiaal
  • Werkuren
  • Laadstation
  • Uw kost zal hier liggen tussen de € 3.500 - € 4.250
  • U kunt enkel monofasig aan 16A laden - 3,7kW (zie Fluvius)
  • 50 meter XGB 5G10 kabel - halogeen vrij
  • PVC-buis voor kabel
  • RCD-B differentieel verplicht volgens AREI
  • Zekering
  • Huishoudelijke keuring
  • Klein materiaal
  • Werkuren
  • Laadstation
  • Uw kost zal hier liggen tussen de € 4.600 - € 4.900
Kies samen met uw VME en syndicus voor een collectief circuit.
Er wordt een circuit - 5G16 flatcable - getrokken vanuit de gemeenschappelijke teller langs alle parkings. Er wordt dan gebruik gemaakt van het beschikbare vermogen op de gemeenschappelijke teller. Aangezien er niet meer is zal er dus ook nooit meer gebruikt kunnen worden - geen overbelasting. Dit circuit wordt niet huishoudelijk maar industrieel gekeurd met inachtname van de eisen van Fireforum en AREI.

De gemiddelde kost per parking - dus enkel voor de eigenaren van een parking - ligt rond de € 500 - € 650. Wanneer er reeds wifi, kabelgoten, e.d. aanwezig zijn, zakt deze prijs.

Wanneer een bewoner een laadstation wenst, wordt dat station simpelweg gekoppeld aan dit circuit.

De individuele installatiekost zal op deze manier altijd hetzelfde zijn:

- XGB 5G6 kabel van circuit tot parking
- laadstation
- werkuren
- inwerkingstelling
- toevoegen op eendraadsschema

Uw kost ligt hier rond de € 2.500 per aansluiting.
Bovenstaande prijzen zijn louter indicatief. Onze projecten zijn altijd geheel op maat gemaakt van onze klant en de omstandigheden.

Nadelen

  • Niet iedereen rijdt (semi) elektrisch en heeft nog geen nood aan een laadstation
  • Bewoners zonder deze nood betalen wel mee aan de gemeenschappelijke kost
  • U woont niet op dit adres

Voordelen

  • Schaalbaarheid. Op eigen tempo kunnen bewoners inhaken op het circuit zonder de hoge installatiekost
  • Uw woning/parking stijgt in waarde
  • Hoger laadvermogen
  • Load-balancing tussen alle laadstations
  • Extra veiligheid door noodsysteem in stations alsook noodknoppen in de parking (Fireforum)
  • Industrieel gekeurd
  • Indien nodig kan Fluvius uitbreiden met 80A.
  • Uw huurder kan tegen betaling gebruik maken van het laadstation
Actoren

Verplichting voor laadpunten bij parkings.

Sinds 11 maart 2021 gelden er verplichtingen voor de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van gebouwen. Concreet zijn ze van toepassing op gebouwen waarvoor vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning wordt aangevraagd voor nieuwbouw of voor een ingrijpende renovatie. Vanaf 1 januari 2025 komt er ook een verplichting voor de installatie van de oplaadpunten op parkeerterreinen van niet voor bewoning bestemde gebouwen met een parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen. Dergelijke parkeerterreinen moeten uiterlijk op 1 januari 2025 over minstens 2 oplaadpunten beschikken.

Lees meer ...

Elektrische voertuigen worden steeds vaker gebruikt, mede onder impuls van de overheid, en maken uiteraard ook gebruik van parkings.

Lees meer ...

Met ons systeem leveren we in eerste instantie een degelijk en veilig algemeen circuit langs alle parkings. Dit circuit heeft een vast vermogen (A) zodat er hier nooit een overbelasting kan ontstaan. Na de keuring door een erkend Industriële keuringsinstantie worden de stations aangesloten op het tempo dat de bewoners wensen. De één meteen, de ander pas over 6 maanden.

Hoe het ook zij er zal geen grote installatiekost meer nodig zijn. Deze is door de gemeenschap reeds gedaan.

Ondertussen werken wij al met de meeste syndici samen voor de eerste projecten doorheen het land. Voor hen is het vooral belangrijk overzicht te hebben over de laadsessies per bewoner. Zij, net als de VME, krijgt hier volledige toegang toe.

Afrekeningen, indien nodig, kan de syndicus via dit portaal perfect uitvoeren of uitbesteden aan Go-Blue.

ONZE PARTNERS

© 2024 Go-Blue BV. All rights reserved.