1.1 Scenario 1 – Je laadt je wagen zelf op achter je privéaansluiting
In dit geval heb je een elektrische verbinding nodig tussen je oplaadpunt (of stopcontact) en je elektriciteitsmeter. Liggen die elektriciteitskabels er nog niet, dan mag je die als eigenaar van de parkeerplaats op eigen kosten aanbrengen. Voorwaarde is wel dat de kabels alleen door de gemeenschappelijke delen, of de eigen privatieven, mogen lopen. Hier is art. 3.82 B.W. van toepassing (art. 577-2, §10 Oud B.W.).
Je moet dit vooraf melden aan de mede-eigenaars/syndicus. Verder kies je alles zelf: of je laadt via een stopcontact of via een oplaadpunt, het merk en het type van het oplaadpunt.
1.2 Scenario 2 – Je laadt op in groep, in overleg met de mede-eigenaars (collectief)
Hierbij liggen alle oplaadpunten achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd. Dit scenario vereist goede afspraken met de mede-eigenaars.
Verplichting voor laadpunten bij parkings.
Sinds 11 maart 2021 gelden er verplichtingen voor de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van gebouwen. Concreet zijn ze van toepassing op gebouwen waarvoor vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning wordt aangevraagd voor nieuwbouw of voor een ingrijpende renovatie. Vanaf 1 januari 2025 komt er ook een verplichting voor de installatie van de oplaadpunten op parkeerterreinen van niet voor bewoning bestemde gebouwen met een parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen. Dergelijke parkeerterreinen moeten uiterlijk op 1 januari 2025 over minstens 2 oplaadpunten beschikken.
Elektrische voertuigen worden steeds vaker gebruikt, mede onder impuls van de overheid, en maken uiteraard ook gebruik van parkings.
Met ons systeem leveren we in eerste instantie een degelijk en veilig algemeen circuit langs alle parkings. Dit circuit heeft een vast vermogen (A) zodat er hier nooit een overbelasting kan ontstaan. Na de keuring door een erkend Industriële keuringsinstantie worden de stations aangesloten op het tempo dat de bewoners wensen. De één meteen, de ander pas over 6 maanden.
Hoe het ook zij er zal geen grote installatiekost meer nodig zijn. Deze is door de gemeenschap reeds gedaan.
Ondertussen werken wij al met de meeste syndici samen voor de eerste projecten doorheen het land. Voor hen is het vooral belangrijk overzicht te hebben over de laadsessies per bewoner. Zij, net als de VME, krijgt hier volledige toegang toe.
Afrekeningen, indien nodig, kan de syndicus via dit portaal perfect uitvoeren of uitbesteden aan Go-Blue.